The Myth of Hierarchy in Bacterial Evolution

25 Mayo 2009 - 16:30
Jeffrey Lawrence
Department of Biological Sciences. University of Pittsburgh. Pittsburgh, PA. USA.

El Dr. Jeffrey Lawrence trabaja en el departamento de Ciencias Biológicas de la Universidad de Pittsburgh, Pensilvania. Su investigación está dirigida a elucidar la evolución de genomas bacterianos, incluyendo su tamaño, composición, variabilidad y organización. Uno de sus objetivos es comprender como se diferencian
las especies, entendiendo los procesos evolutivos que causan las diferencias entre los genomas.

Sus líneas de investigación se enfocan en preguntas como: ¿Qué controla la tasa de transferencia horizontal?, ¿Cómo afecta la transferencia horizontal a la especiación?, ¿Cuáles son las restricciones sobre el tamaño de genoma en bacterias?, entre otras.

Historial Académico:

• 1982 – 1986 Undergraduate Student, Department of Biology – Case Western Reserve University
  • 1986 – 1991 Graduate Student, Department of Genetics – Lab of Dr. Daniel Hartl,
    Washington University

• 1991 – 1996 Posdoctoral Fellow, Deparment of Biology – Lab of Dr. John Roth,
    University of Utah

• 1996 – 2001 Assistant Professor, Deparment of Biological Sciencies – University of Pittsburgh
  • 2001 - … Associate Professor, Deparment of Biological Sciencies – University of
    Pittsburgh

Financiamiento:

National Institutes of Health, the National Science Foundation, Alfred P. Sloan Foundation, the David and Lucille Packard Foundation, y the Samuel and Emma Winters Foundation.

Publicaciones Recientes:

The interplay of homologous recombination and horizontal gene transfer in bacterial speciation. Lawrence Jeffrey G; Retchless Adam C, Methods in molecular biology (Clifton, N.J.) 2009;532():29-53, Department of Biological Sciences, University of Pittsburgh, Pittsburgh, PA, USA.

Temporal fragmentation of speciation in bacteria. Retchless Adam C; Lawrence Jeffrey G, Science (New York, N.Y.) 2007;317(5841):1093-6, Department of Biological Sciences, University of Pittsburgh, Pittsburgh, PA 15260, USA.

Genomic and structural analysis of Syn9, a cyanophage infecting marine Prochlorococcus and Synechococcus. Weigele Peter R; Pope Welkin H; Pedulla Marisa L; Houtz Jennifer M; Smith Alexis L; Conway James F; King Jonathan; Hatfull Graham F; Lawrence Jeffrey G; Hendrix Roger W, Environmental microbiology 2007;9(7):1675-95, Department of Biology, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA 02139, USA.

Differential Salmonella survival against communities of intestinal amoebae. Wildschutte Hans; Lawrence Jeffrey G, Microbiology (Reading, England) 2007;153(Pt 6):1781-9, Department of Biological Sciences, University of Pittsburgh, Pittsburgh, PA 15235, USA.

Mutational bias suggests that replication termination occurs near the dif site, not at Ter sites. Hendrickson Heather; Lawrence Jeffrey G, Molecular microbiology 2007;64(1):42-56, Department of Biological Sciences, University of Pittsburgh, Pittsburgh, PA 15260, USA.

Selection for Chromosome Architecture in Bacteria838.44 KB
Temporal Fragmentation of Speciation in Bacteria1.01 MB